کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  یک‌‌شنبه، ۹ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Sunday, April 28, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون دانشنامه آرشیو درباره ما تماس با ما
 

علت خروج آب از اگزوز

  دلایل خروج آب از اگزوز خودرو چیست و چه عواملی در این باره موثر هستند؟ به طور کلی چکه کردن آب از اگزوز خودرو می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اگر مدتی است متوجه خروج غیرعادی آب از اگزوز خودرو خود شده اید برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، آن را جدی گرفته و هرچه سریع تر به آن رسیدگی کنید.  

 شنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱:۳۸|

در شرایط عادی، به ندرت می توانید آب را از لوله اگزوز خودروی خود چک کنید. بنابراین، وقتی این اتفاق می افتد، به این معنی است که آب در داخل سیستم اگزوز خودرو شما وجود دارد. اما، لازم نیست نگران آن باشید، گاهی اوقات طبیعی است.

سیستم اگزوز(Exhaust System  ) خودرو، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است. وظیفه اگزوز این است که گازهای تولیدشده حاصل از فرایند احتراق در داخل محفظه موتور را به بیرون از خودرو هدایت کند. ازآنجاکه عملکرد درست اگزوز برای خودرو حیاتی است، بسیار مهم است که هرازگاهی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کند و آسیب‌دیدگی ندارد.

دلایل خروج آب از اگزوز

وجود رطوبت هوا
خروج آب از اگزوز در فصل زمستان مساله ای عادی است و برای تمام خودرو ها اتفاق می افتد و این موضوع به این علت است که در زمان خاموش بودن خودرو اگزوز سرد شده و بعد از اینکه خودرو را روشن می کنید با گرم شدن محفظه اگزوز آب از داخل اگزوز بیرون می آید، زمانی که گرما از محفظه سرد اگزوز عبور می کند به دلیل رطوبتی که داخل هوا وجود دارد و همچنین رطوبت وارد شده به داخل اگزوز عمل میعان اتفاق می افتد و باعث خروج آب از اگزوز ماشین می شود و بعد از چند دقیقه متوقف می شود.

خروج بخار آب از اگزوز وقتی موتور گرم است
موتور های جدید طوری طراحی شده اند که وقتی روشن می شوند، در حداقل زمان گرم شوند تا روغنی که در کانال های آن در جریان است، زودتر به دمای کاری رسیده و مهم ترین وظیفه خود را که روانکاری است را به درستی انجام دهد تا هم عملکرد موتور خوب باشد و هم کمترین آسیب به آن برسد، وقتی موتور گرم شد، اگزوز خودرو نیز بسیار گرم شده و حرارت آن افزایش می یابد.

در این وضعیت یعنی وقتی اگزوز به اندازه زیادی گرم شده است، می بایست خروج آب از اگزوز به صورت بخار نمایان شود، اگر وقتی حرارت اگزوز خیلی بالا است و هنوز حجم زیادی از قطرات آب از گزوز خارج می شود، لازم است تا به نمایندگی مجاز مراجعه کرده تا موتور خودرو از جهات مختلفی بررسی شود.

مشکلات مربوط به واشر سرسیلندر
در برخی از مواقع سوختن واشر سرسیلندر علت اصلی خروج آب از اگزوز ماشین است. در صورتی که واشر سرسیلندر سوخته باشد یا خراب شده باشد، آب و روغن وارد موتور شده و به صورت دود سفید یا آب از اگزوز خارج می شود. در این مواقع اگر درون رادیاتور حباب تشکیل شده باشد، یا آب رادیاتور کم شده باشد، یا پس از روشن کردن ماشین دود سفید از اگزوز خارج گردد، احتمالا واشر سرسیلندر ماشین سوخته است و باید سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید.

مشکل در رینگ و پیستون
ایجاد مشکل در رینگ و پیستون، به تنهایی نمی تواند دلیل خارج شدن آب از اگزوز باشد؛ اما در صورتی که این مشکل با ترکیدگی واشر سرسیلندر همراه باشد، می توان آن را دلیل خروج آب از اگزوز نام برد. در صورت مشاهده قطرات آب خارج شده از اگزوز حتماً واشر سیلندر، رینگ و پیستون را مورد بررسی قرار دهید زیرا خرابی این قطعات می تواند باعث آسیب رساندن به بخش های دیگر موتور شود.

مبدل کاتالیزوری
هنگام کار با موتور، یک سری آلاینده های مضر برای محیط زیست منتشر می کند (CO۲، H۲O، N۲  ) برای کاهش این آلاینده‌ها، محققان یک مبدل کاتالیزوری ایجاد کردند که انتشارات مضر را قبل از خروج از اگزوز به اشکال دیگری از گاز که تأثیر کمتری بر محیط ‌زیست دارند یا موادی که مضر نیستندH۲۰)  ) تبدیل می‌کند. در طول فرآیند تبدیل، بخار آب ایجاد می‌کند که در لوله اگزوز قرار می‌گیرد و در حین کار کردن موتور شما. آب را از اگزوز خارج می کند. این یک فرآیند طبیعی است و در واقع نشانه ای از کارکرد صحیح مبدل کاتالیزوری شماست.

تراکم گازها
یکی دیگر از دلایل خروج آب از اگزوز خودرو، تراکم گازهاست. با شروع فرایند احتراق، مخلوطی از گاز دی اکسید کربن و آب تشکیل شده که پس از سرد شدن ماشین، از لوله اگزوز خارج می شوند. در صورتی که این مخلوط تراکم پیدا کند، می توان قطرات آب که از اگزوز خارج می شوند را مشاهده نمود.

چگونه مشکل خروج آب از اگزوز را برطرف کنیم؟
اگر متوجه خروج آب از اگزوز خودروتان شدید، قبل از اینکه نگران شوید ابتدا نشانه‌های احتمالی را بررسی کنید. اگر قطرات آب به‌دلیل میعان و تفاوت دمای هوای سرد با اگزوز داغ تشکیل شده‌اند و بعد از گرم‌شدن موتور برطرف شدند، جای نگرانی نیست. اما اگر متوجه علائمی شدید که همزمان با خروج آب از اگزوز اتفاق افتاده‌اند، برای مثال، خروج دود سفید، آبی یا سیاه، باید به سیلندرها شک کنید.

دلیل نشتی روغن از اگزوز
یکی دیگر از مشکلات سیستم اگزوز، خارج شدن روغن از آن است. این مایع می تواند روغن یا خنک کننده باشد و در هیچ شرایطی نشانه خوبی برای خودرو نخواهد بود. نشتی روغن از اگزوز تنها به دلیل ورود روغن به محفظه احتراق رخ می دهد، به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت مشاهده این مشکل، حتماً قطعاتی از جمله پیستون، سوپاپ و یا دریچه PVC را بررسی نمایید و یا اینکه خودرو را به یک تعمیرکار نشان دهید.

نتیجه گیری
در این مطلب سعی شد تا تمامی علت های خارج شدن آب از اگزوز خودرو را بررسی کنیم، لذا در صورتی که آب خارج شده از اگزوز به مقدار کمی نبود و دائما شاهد این مشکل بودید بهتر است سریعا به یک مکانیکی برای پیدا کردن و حل مشکل مراجعه کنید.


 

علت خروج آب از اگزوز

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۱۴۰۶۶

ارسال: شنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱:۳۸

به روز شده: شنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱:۳۸

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، اگزوز، واشر سرسیلندر، رادیاتور

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

پیوند:

بازدید: ۱۹۸

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...


 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

به کانال تلگرام ما بپیوندید. ما را در اینستاگرام دنبال کنید

آموزشگاه رانندگی پویا


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ۲۰ متری افسریه، بين ۱۵ متری دوم و سوم، پلاک ۲۵۱، طبقه ۲

تلفن: ۳۳۱۴۴۰۱۰ - ۳۳۱۴۷۹۳۳ - ۳۳۸۰۷۵۵۴ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@pooya-ds.com

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی پویا محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی