کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  دوشنبه، ۲۶ شهریور‌‌ماه ۱۴۰۳ | Monday, September 16, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون دانشنامه آرشیو درباره ما تماس با ما
 

در صورت ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

  اگر می‌خواهید بدانید در صورت ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور چه اتفاقی رخ می‌دهد این مطلب را از دست ندهید.  

 شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵:۴۲|

اگر بفهمید مایع خنک‌کننده خودروی شما با روغن‌موتور ترکیب شده بی‌شک با یک مشکل مهم روبرو شده‌اید. با اینکه روغن‌موتور و مایع خنک‌کننده جزو مایعات ضروری برای کارکرد صحیح خودرو هستند اما در حالت نرمال کاملاً جدا از یکدیگر عمل می‌کنند و نباید باهم ترکیب شوند. عملکرد اصلی مایع خنک‌کننده حفظ دمای ایده آل موتور و جلوگیری از داغ کردن آن است. این کار با دور کردن گرمای حاصل از فرایند احتراق صورت می‌گیرد. روغن‌موتور هم وظیفه روان کاری قطعات متحرک موتور و کاهش دمای آن‌ها را بر عهده دارد.

اگر مایع خنک‌کننده با روغن‌موتور ترکیب شود، هم سیستم خنک کاری و هم سیستم روان کاری قادر به عملکرد درست نخواهند بود. درصورتی‌که مالک خودرو چنین مشکلی را نادیده بگیرد احتمالاً موتور خودرو آسیب زیادی خواهد دید و او مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر خواهد بود. دلایل اصلی چنین مشکلی به خرابی قطعاتی مربوط می‌شود که نزدیک مسیر عبور آب و روغن هستند. ریشه ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور معمولاً به واشر سر سیلندر معیوب مربوط می‌شود. واشر سر سیلندر وظیفه آب‌بندی فضای بین بلوک موتور و سیلندر را بر عهده دارد.

واشر سر سیلندر خراب نمی‌تواند مایع خنک‌کننده را از روغن‌موتور جدا کند و به همین خاطر هر دو مایع باهم ترکیب شده و در موتور حرکت می‌کنند. بلوک موتور یا سر سیلندر ترک برداشته نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل مشکل موردبحث باشد. یکی دیگر از عوامل ترکیب مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور داغ کردن موتور خواهد بود که منجر به آسیب دیدن واشر سر سیلندر و خود سر سیلندر می‌شود. همچنین در صورت تصادف خودرو از جلو امکان آسیب دیدن بلوک موتور و قطعات همراه آن وجود دارد که این امر باعث ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور خواهد شد.

نشانه‌های ترکیب شدن این دو مایع معمولاً در مخزن مایع خنک‌کننده و یا درب سوپاپ پدیدار می‌شود. درصورتی‌که قطرات شیری مانند روی این بخش‌ها وجود داشته باشد هر دو مایع ترکیب شده‌اند. همچنین شاید متوجه خروج دود سفید از اگزوز شوید. این دود که معمولاً بوی شیرینی هم دارد نشانه خوبی نیست و خبر از آسیب دیدن قطعات موتور می‌دهد. نشانه دیگر ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور این است که بدون وجود نشتی، میزان ضدیخ رادیاتور کم می‌شود. اولین قدم برای حل مشکل مهم یاد شده یافتن منبع آن است. تا زمانی که مکانیک ماهری نباشید شاید نتوانید علت ترکیب شدن دو مایع را پیدا کنید و به همین خاطر باید راهی تعمیرگاه شوید. البته دلیل اصلی این موضوع که سوختن واشر سر سیلندر است می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به مالکان خودروها شود.


 

در صورت تركيب شدن مايع خنك‌كننده و روغن‌موتور چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۱۴۱۰۳

ارسال: شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵:۴۲

به روز شده: شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵:۴۲

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، روغن موتور، مایع خنک کننده

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: پدال

پیوند:

بازدید: ۵۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
تعداد نظرات: -۲


 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

به کانال تلگرام ما بپیوندید. ما را در اینستاگرام دنبال کنید

آموزشگاه رانندگی پویا


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ۲۰ متری افسریه، بين ۱۵ متری دوم و سوم، پلاک ۲۵۱، طبقه ۲

تلفن: ۳۳۱۴۴۰۱۰ - ۳۳۱۴۷۹۳۳ - ۳۳۸۰۷۵۵۴ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@pooya-ds.com

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی پویا محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی